האם אבנים בכליות פוגעות בעיקר בגברים?

אבנים בכליות הן משקעים קשים הנוצרים בכליות ועלולות לגרום לכאבים עזים ואי נוחות כשהן עוברות בדרכי השתן. בעוד שאבנים בכליות יכולות להופיע אצל גברים ונשים כאחד, ישנן עדויות המצביעות על כך שגברים מושפעים יותר ממצב זה. עם זאת, חשוב לציין שאבנים בכליות עדיין יכולות להופיע בנשים, וגורמי הסיכון ואמצעי המניעה דומים לשני המינים.

שכיחות אצל גברים

מחקרים הראו בעקביות שלגברים יש שכיחות גבוהה יותר של אבנים בכליות בהשוואה לנשים. הבדל זה בשכיחות מיוחס בעיקר לגורמים הורמונליים ואנטומיים. גברים נוטים לרמות גבוהות יותר של חומרים מסוימים בשתן שלהם, כמו סידן וחומצת שתן, שיכולים לתרום להיווצרות אבנים. בנוסף, לגברים יש שופכה ארוכות יותר וסבירות גבוהה יותר להגדלת הערמונית, שניהם יכולים להשפיע על זרימת השתן ולהגביר את הסיכון להתפתחות אבנים.

גיל ואבנים בכליות אצל גברים

הסיכון לאבנים בכליות אצל גברים נוטה להגיע לשיא בין הגילאים 30 עד 50. זה מיוחס לרוב לגורמי אורח חיים, כמו בחירות תזונתיות ורמות הידרציה, שהופכים משמעותיים יותר בשלב זה של החיים. עם זאת, אבנים בכליות יכולות להופיע בגברים בכל גיל, וחשוב להיות מודעים לגורמי הסיכון ולנקוט באמצעי מניעה מתאימים.

גורמי סיכון לאבנים בכליות אצל גברים

מספר גורמי סיכון תורמים לשכיחות הגבוהה יותר של אבנים בכליות בגברים. אלה כוללים היסטוריה משפחתית של אבנים בכליות, תזונה עשירה בנתרן וחלבון מן החי, השמנת יתר, התייבשות, מצבים רפואיים מסוימים (כגון גאוט ודלקות בדרכי השתן), ותרופות מסוימות (כגון משתנים). הבנת גורמי הסיכון הללו יכולה לעזור לגברים לנקוט בצעדים יזומים למניעת היווצרות אבנים בכליות.

אמצעי מניעה לגברים

אמצעי המניעה לאבנים בכליות דומים לגברים ולנשים כאחד. שמירה על לחות טובה על ידי שתיית כמות מספקת של מים לאורך היום חיונית בדילול השתן ובהפחתת ריכוז החומרים שיכולים לתרום להיווצרות אבנים. הקפדה על תזונה מאוזנת דלה במזונות עשירים בנתרן ובאוקסלט, שמירה על משקל תקין והימנעות מצריכה מופרזת של חלבון מן החי ומשקאות מסוימים כמו סודה ואלכוהול הם גם אמצעי מניעה חשובים.

מחפשת טיפול רפואי

אם גברים חווים תסמינים כמו כאבים עזים בגב או בצד, דם בשתן, הטלת שתן תכופה או דחף מתמשך להטיל שתן, חשוב לפנות לטיפול רפואי. תסמינים אלו עשויים להצביע על נוכחות של אבנים בכליות או בעיות אחרות בדרכי השתן הדורשות הערכה וטיפול.

מסקנה

בעוד שאבנים בכליות נראות לרוב אצל גברים, הן עדיין יכולות להופיע אצל נשים. הבנת גורמי הסיכון ונקיטת אמצעי מניעה חיוניים לשני המינים. על ידי אימוץ אורח חיים בריא, שמירה על לחות טובה ופנייה לטיפול רפואי בעת הצורך, גברים יכולים למזער את הסיכון לאבנים בכליות ולשמור על בריאות אופטימלית בדרכי השתן. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לקבלת ייעוץ והכוונה מותאמים אישית המבוססים על גורמי סיכון אינדיבידואליים והיסטוריה רפואית.

ליצירת קשר עם ניר קליינמן >>>

שתפו את הפוסט עם חברים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

מוזמנים לכתוב לנו בכל עת

אולי יעניין אתכם?

יתרונותיהן של טרמפולינות

טרמפולינות מזכירות לנו בדר”כ את תקופת הילדות, תקופה בה היינו נוהגים ללכת ללונה פארקים וליהנות ממתקני השעשועים השונים, אך טרמפולינות הם לא רק לילדים, ישנם

קרא עוד