רגישים לריחות

למה אנחנו רגישים לריחות ואיך זה משפיע עלינו?

בני אדם יכולים לזהות מעל 10 אלף ריחות שונים אך התגובות של כל אחד מאתנו עשויות להיות שונות לגמרי. בשביל לדעת למה זה קורה צריך להבין למה אנחנו רגישים לריחות, איך זה משפיע עלינו ומה אפשר לעשות בנידון

חומרים מסוימים מכילים מולקולות כימיות ריחניות ונדיפות שמתפזרות באוויר ויכולות להגיע לאיבר ההרחה שלנו. האף האנושי מסוגל להריח מעל 10 אלף ריחות שונים, כי במרחק של שבעה סנטימטרים מהנחיריים קיימת רירית מיוחדת ובה מאות סוגים של קולטני ריח. מולקולות הריח נקלטות ברירית, הקולטנים מעבירים אותן למערכת העצבים והמוח ומשם אנחנו כבר מייחסים לזה תחושות ורגשות.

חוש הריח הוא ככל הנראה אחד החושים החשובים והחדים ביותר אצל האדם. המידע על הריח מגיע מהקולטנים אל תאי החישה ומשם דרך מערכת העצבים אל המוח, אך התגובות של כל אחד מאתנו לריחות מסוימים עשויות להיות שונות לגמרי: יש כאלה שאוהבים ריח של דלק לעומת אחרים שזה גורם להם סחרחורת, רבים חשים מיגרנה בגלל ריחות מתוקים והמון אנשים נמשכים לריחות של דגים בעוד בני זוג ומשפחה שלהם סותמים את האף ומעקמים את הפרצוף.

מי נותן למוח את המידע?

חוויות שאנחנו עוברים משפיעות על המידע שהמוח מקבל כאשר הוא נחשף לריחות מסוימים. בנוסף, יש תחושות אינסטינקטיביות, כמו למשל אלו שעוזרות לנו לזהות ריח של מזון מקולקל. המוח מקבל את המידע, מזהה את הריח ומסווג אותו לפי מה שהוא מכיר. אם למשל הייתה לנו חוויה חיובית עם בשמים וריחות של פירות ופרחים, המוח יגרום לנו להרגיש טוב. מנגד, ריח רע שאנו סולדים ממנו יעורר תחושה הפוכה.

מלבד האמור לעיל, המוח מסוגל להורות למערכות אחרות בגוף כיצד לפעול בעקבות המידע שהוא מקבל על ריחות מסוימים. אם מדובר בריח נעים, מערכת העצבים והמוח יורו לנו להתקרב ולהריח עוד. במידה ומדובר בריח לא טוב, שרירי הגוף יקבלו הוראה להתרחק ובמקרים קיצוניים אפילו נקיא.

יש לנו עוד לאן לשאוף

הבעיה העיקרית עם מסלול ההרחבה היא שמדובר בתהליך מורכב. כל שיבוש באחד השלבים בתהליך יפגע ביכולת של מערכת העצבים לקלוט את הריח ולהעביר את המידע למוח. זו גם הסיבה בגללה לצד אנשים בעלי יכולת מופחתת להריח, יש כאלה שמריחים מרחוק וחווים השפעות קיצוניות על ההתנהגות ומצב הרוח.

חוש הריח שלנו נפגע גם כאשר אנו מצטננים והאף מתמלא נוזלים. במקרים כאלה המולקולות לא מצליחות להגיע לקולטנים ותחושת הריח כמעט נעלמת. לשם השוואה, בגוף האנושי יש 40 מיליון קולטני ריח אך לכלבים מסוימים יש מעל 2 מיליארד כאלה. זה אומר שעוד יש לנו לאן לשאוף וכדאי כבר עכשיו לנצל כל ריח טוב כדי להפיק ממנו מקסימום תועלת והנאה.

שתפו את הפוסט עם חברים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

מוזמנים לכתוב לנו בכל עת

אולי יעניין אתכם?

יתרונותיהן של טרמפולינות

טרמפולינות מזכירות לנו בדר”כ את תקופת הילדות, תקופה בה היינו נוהגים ללכת ללונה פארקים וליהנות ממתקני השעשועים השונים, אך טרמפולינות הם לא רק לילדים, ישנם

קרא עוד